Luźniej na bazarach. Wina dyskontów i sieci
W pierwszym półroczu 2024 r. liczba firm sprzedających na targowiskach spadła o 4 tysiące. Z czego 800 punktów zostało trwale zamkniętych, a 3,2 tys. przedsiębiorców zawiesiło działalność.
W pierwszych sześciu miesiącach br. z polskich ulic, targowisk i bazarów zniknęło blisko 800 straganów i punktów detalicznej sprzedaży. Do tego blisko 3,2 tys. tego typu firm zdecydowało się zawiesić działalność – wynika z danych Dun & Bradstreet, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”.
Zmiana nawyków
Ten sektor handlu kurczy się podobnie jak tradycyjne sklepy. Z danych wywiadowni wynika, że w ostatnich 16 latach z polskiego rynku zniknęło blisko 75 tys. detalicznych sprzedawców na targach i bazarach. – Najszybciej znikają punkty sprzedaży obuwia, odzieży, tekstyliów i żywności – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet.
Sprzedających obuwie i odzież po pierwszym półroczu ubyło 583, co w porównaniu z końcem 2023 roku oznacza spadek o 1,6 proc. Według szacunków na koniec br. ich liczba może zbliżyć się do 35 tys., co oznaczałoby spadek o kolejnych ponad pół tysiąca firm. Niewiele lepiej jest w branży detalicznej sprzedaży żywności, z której po dwóch kwartałach zniknęło blisko 200 punktów.
– Przyczyn likwidacji jest wiele. Przede wszystkim to wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta