Jak miarkować kary umowne w publicznych zamówieniach?
Wyraźna nieadekwatność kary umownej, przy uwzględnieniu wszystkich jej funkcji i skutków, także niemajątkowych, uzasadnia jej obniżenie, czyli miarkowanie – mówi Luiza Modzelewska, wiceprezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Prokuratoria Generalna RP opublikowała rekomendacje dotyczące formułowania kar umownych w kontraktach o zamówienie publiczne. Z jakiego powodu powstał ten dokument?
Poprzez rekomendacje staramy się ułatwić przygotowywanie umów w taki sposób, żeby kary umowne skutecznie zabezpieczały interesy wierzyciela oraz sprawną realizację umowy. Ale jednocześnie zwracamy uwagę, że efektywność kar umownych zależy w dużej mierze od tego, czy postanowienia umowy są w tym zakresie jasne i precyzyjne oraz od tego, czy wysokość kar umownych jest adekwatna do przewidywanych skutków naruszenia umowy. Biorąc pod uwagę te kwestie przy projektowaniu umowy możemy przynajmniej ograniczyć ryzyko występowania sporów o kary umowne, wpływających negatywnie na realizację umowy. To również niezwykle istotny cel rekomendacji, gdyż kary umowne stanowią przedmiot sporów między zamawiającymi i wykonawcami bardzo często.
Jakie postanowienia do umowy dotyczące kar umownych powinien wprowadzić zamawiający? Jakie będą konsekwencje wprowadzenia takich postanowień?
Postanowienia o karach umownych są nieodzownym elementem każdej umowy w sprawie zamówienia publicznego. W kontraktach służących realizacji zadań publicznych pełnią one ważne funkcje. Najczęściej stanowią nie tyle „rekompensatę” związaną z naruszeniem umowy, ale przede...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta