Kluczowe elementy przy tworzeniu ROP
W dyskusjach wokół kształtu systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), zarówno na poziomie dyrektyw unijnych, jak i na każdym lokalnym rynku, należy pamiętać o kilku zasadach i kluczowych elementach.
Jedna z najważniejszych dotyczy konsumentów, którzy odpowiednio zmotywowani i zaangażowani w realizację założeń ROP, mają bezpośredni wpływ na jego sukces. Mówimy tu o wygodzie, której zapewnienie jest motorem zmian i daje najlepsze efekty w systemach rozszerzonej odpowiedzialności producenta. A jak wygląda to w praktyce i jakie inne elementy powinny być uwzględnione?
ROP to zasada polityki środowiskowej, zgodnie z którą firmy wprowadzające produkty na rynek są odpowiedzialne za nie w całym ich cyklu życia – od początkowej fazy projektowania do momentu, w którym zostają wykorzystane i zostaną przygotowane do ponownego wykorzystania. Gdy konsumenci pozbywają się produktów, firma – będąca ich producentem – jest odpowiedzialna za ich zebranie, sortowanie i recykling. Zasadniczo producent bierze na siebie odpowiedzialność finansową i organizacyjną za wytwarzane przez siebie odpady i przyczynia się do tworzenia infrastruktury niezbędnej do zarządzania zasobami w obiegu zamkniętym.
Konieczna reforma i zmiany regulacyjne
Regulacje prawne dotyczące ROP dla opakowań zaczęły pojawiać się na początku lat 90., a ich stosowanie nabierało rozpędu w kolejnych dziesięcioleciach, obejmując inne produkty, w tym elektronikę, opony i baterie. Ich wprowadzanie opierało się na dostosowaniu do lokalnych warunków, czyli specyfiki danego regionu, między innymi zaludnienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta