Czy płatne zwolnienia od pracy zwiększają wysokość „trzynastki”?
Ustalając prawo i wysokość wynagrodzenia rocznego należy wyłączać okresy i wynagrodzenie wypłacone za czas usprawiedliwionych nieobecności w pracy. Co się dzieje w razie ich wliczenia?
Początek roku w jednostkach budżetowych tradycyjnie oznacza rozpoczęcie przygotowań do naliczenia tzw. trzynastek za rok ubiegły. Mimo że dodatkowe wynagrodzenie roczne funkcjonuje już od wielu lat, kontrole PIP pokazują, że służby kadrowo-płacowe nadal popełniają tu błędy, które wymagają późniejszych korekt. Jeden z częściej występujących polega na nieprawidłowym ustaleniu podstawy „trzynastki” u pracowników korzystających z płatnych zwolnień od pracy.
Wyłączone z podstawy…
Zasady przyznawania i naliczania popularnych „trzynastek” w sferze budżetowej regulują przepisy ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 1690). Zgodnie z jej art. 4 ust. 1 wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5 proc. sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje „trzynastka”, uwzględniając:
∑ wynagrodzenia i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu urlopowego, a także
∑ wynagrodzenie urlopowe oraz
∑ wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.
Składniki przyjmowane przy liczeniu ekwiwalentu urlopowego określają z kolei przepisy rozporządzenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta