AI w firmie to wyzwanie dla pracowników i pracodawców
Pracodawcy szukają i będą szukać korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji, w tym redukcji kosztów. W przypadku pracowników z jednej strony pojawiają się obawy nawet o utratę pracy, a z drugiej korzyści płynące ze stosowania AI.
Czy obawy pracowników są gremialne i uzasadnione? Jak wynika z raportu EY pt. „Jak polskie firmy wdrażają AI?”, 40 proc. pracowników wyraża obawy lub sceptycyzm wobec sztucznej inteligencji. Jednocześnie 13 proc. firm inwestuje w szkolenia i edukację pracowników w jej zakresie. Jak podkreślają autorzy tego opracowania, kapitał ludzki jest i będzie kluczowy w dalszym skalowaniu rozwiązań AI w firmach. Aby zaś sztuczna inteligencja generowała w nich oczekiwane rezultaty, organizacje muszą odpowiedzieć na bardzo zróżnicowane postawy pracowników.
O poglądy, w tym przypadku amerykańskich, pracowników na temat wykorzystania AI w miejscu pracy pytało też już waszyngtońskie Pew Research Center. Zapytano o ich ogólne nastawienie do tego, w jaki sposób AI może być wykorzystywana w przyszłości i jak wpłynie to na ich możliwości zawodowe w dłuższej perspektywie. Co pracownicy z USA badani przez ten fact tank myślą o wykorzystaniu AI w miejscu pracy? Ponad połowa (52 proc.) twierdzi, że martwi się o to, w jaki sposób AI może być wykorzystywana w miejscu pracy w przyszłości. Ponad jedna trzecia (36 proc.) twierdzi, że czuje nadzieję w tej kwestii, 33 proc. czuje się przytłoczone, a 29 proc. jest podekscytowane. Poglądy pracowników różnią się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)