Zakaz reklamy, który uderzał w przedsiębiorców
Zakwestionowanie przez TSUE jednego z przepisów prawa farmaceutycznego to nie tylko ważny krok dla właścicieli aptek, ale i otwarcie drogi do możliwych roszczeń odszkodowawczych wobec Skarbu Państwa.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 19 czerwca wydał przełomowy wyrok w sprawie polskich przepisów dotyczących zakazu reklamy aptek (C-200/24). Uznał, że są one sprzeczne z prawem unijnym. To nie tylko ważny krok dla właścicieli aptek, ale i otwarcie drogi do możliwych roszczeń odszkodowawczych wobec Skarbu Państwa.
W swoim wyroku TSUE potwierdził, że art. 94a ust. 1 prawa farmaceutycznego, zawierający zakaz reklamy aptek i ich działalności, jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiotem sporu był przepis, który od lat budził kontrowersje. Art. 94a ust. 1 prawa farmaceutycznego zabraniał reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Art. 129b ust. 1 prawa farmaceutycznego wprowadzał natomiast karę pieniężną za naruszenie zakazu w wysokości do 50 tys. zł.
TSUE badał trzy zarzuty Komisji Europejskiej. Po pierwsze, naruszenie art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31/WE, zwanej też dyrektywą o handlu elektronicznym. Przepis ten gwarantuje przedstawicielom zawodów regulowanych możliwość korzystania z usług społeczeństwa informacyjnego, w tym także promocji swojej działalności za pomocą reklamy internetowej. Tymczasem art. 94a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)