Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak napędzić rozwój małych i średnich firm

24 października 2025 | Ekonomia i rynek | rp.pl
Małe i średnie firmy są podstawowym dostawcą produktów i usług dla lokalnych społeczności. Są także kluczowe dla lokalnego rynku pracy – w MŚP pracuje łącznie 6,9 mln osób
autor zdjęcia: shutterstock
źródło: Rzeczpospolita
Małe i średnie firmy są podstawowym dostawcą produktów i usług dla lokalnych społeczności. Są także kluczowe dla lokalnego rynku pracy – w MŚP pracuje łącznie 6,9 mln osób

Platformy internetowe udostępniają MŚP narzędzia, które mogą pomóc w pozyskiwaniu klientów, zwiększeniu sprzedaży oraz inspirują do innowacji. Umożliwiają także firmom wyjście na rynki międzynarodowe.

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są kluczowe dla gospodarki, odpowiadając za niemal połowę polskiego PKB (prawie 47 proc.). W czołówce całego sektora znalazły się mikroprzedsiębiorstwa – to one mają największy udział w generowaniu PKB przez firmy (niemal 28 proc.). Tak wynika z najnowszych danych PARP („Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2025”).

To właśnie małe i średnie firmy są podstawowym dostawcą produktów i usług dla lokalnych społeczności. Są także kluczowe dla lokalnego rynku pracy. W MŚP pracuje łącznie 6,9 mln osób, z czego ponad 4,3 mln w samych mikrofirmach. To właśnie te podmioty tworzą aż 42,2 proc. miejsc pracy w całym sektorze MŚP.

Jednocześnie, jak wynika z raportu PARP, dla małych i średnich firm nie brakuje wyzwań. Stoją one chociażby przed koniecznością szybkiej adaptacji do zmieniających się nawyków konsumentów i postępującej cyfryzacji. Ważne jest także zwiększanie bazy klientów i rozwijanie działalności, w tym także skuteczne wychodzenie za granicę.

Aby było to możliwe, niezbędne są działania promocyjne pozwalające dotrzeć do konsumentów z informacją o produktach czy usługach. Tymczasem kampanie reklamowe w mediach i tradycyjnych nośnikach są często nieosiągalne dla firm z sektora MŚP, zwłaszcza gdy mówimy o segmencie mikrofirm, stanowiących aż przeszło 97 proc. wszystkich przedsiębiorstw w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13312

Wydanie: 13312

Spis treści

Reklama

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament