Bałkany coraz bardziej atrakcyjne dla logistyków
Rosnąca wymiana handlowa z Bałkanami powoduje, że polskie firmy logistyczne są coraz bardziej zainteresowane tamtym regionem.
W ostatniej dekadzie dynamika wymiany handlowej Polski
z Bałkanami wykazuje średni roczny wzrost eksportu o 6–8 proc., który jest szybszy niż import (4–6 proc.), co wzmacnia nadwyżkę handlową Polski z 0,8 mld euro w 2015 roku do ponad
3 mld euro w 2023 roku.
Rosnąca wymiana handlowa pociąga za sobą rosnącą aktywność firm transportowych i logistycznych. – Polskie firmy logistyczne próbują swoich sił na południu, tj. na Bałkanach. To nie jest pospolite ruszenie, ale raczej konsekwentne zagospodarowywanie nisz, takich jak obsługa polskiego eksportu, e-commerce, FMCG, części zamiennych. Mamy z jednej strony wyspecjalizowanych operatorów, którzy od lat żyją z kierunku bałkańskiego – budują własne magazyny celne w Polsce, Serbii, Macedonii, Albanii czy Kosowie i oferują regularne linie LTL z konsolidacją i odprawą celną „pod klucz”. Z drugiej – duże firmy jak Raben, które mają własne struktury w Rumunii i Bułgarii, sieć kilkunastu magazynów i codzienne połączenia drobnicowe z resztą Europy, w tym z Europą Środkową – podkreśla dr hab. Arkadiusz Kawa, prof. UEP, Katedra Relacji Biznesowych i Marketingu Międzynarodowego, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Zaznacza, że sam fakt, że na targach Translogistica w Bukareszcie działało oficjalne stoisko PAIH dla polskich firm z sektora TSL, pokazuje, że mowa jest nie tylko o eksporcie towarów z Polski, ale też o eksporcie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)