Sposób na przetrwanie
BALET
Przyczyn dzisiejszych kłopotów trzeba szukać w przeszłości
Sposób na przetrwanie
JAN STANISłAW WITKIEWICZ
Bezpośrednio po zakończeniu II wojny nieliczni, ocalali tancerze i choreografowie z grupą młodych adeptów, wbrew wszelkim przeciwnościom wykształconych w czasie okupacji, zaczęli z godnym podziwu samozaparciem odbudowywać nieomal od podstaw polski balet. Wtedy też jednak popełniono kardynalne błędy, które położyły się cieniem na dalszym rozwoju tej sztuki.
Zamiast stworzyć baletowi nowoczesne ramy, wznawiano go według przedwojennej tradycji organizacyjnej i artystycznej, a przede wszystkim podporządkowano operze. Wadliwość tej struktury dość szybko dała o sobie znać i do dziś jest problemem, z którym trudno sobie poradzić. Błędem było również to, że nie starano się czerpać ze wzorów zachodnich, a wręcz odseparowano się od najnowszych osiągnięć w balecie światowym. Związano się natomiast -- poniekąd z pobudek politycznych -- z baletem rosyjskim.
To ostatnie w ogromnym stopniu -- iwrezultacie dość negatywnie -- zdeterminowało obraz polskiego baletu na dziesiątki lat. Nie dochodziły wówczas do Polski żadne nowości z Zachodu, gdzie następowały istotne zmiany artystyczne. Wyjątkiem były gościnne występy tamtejszych gwiazd (na przykład Margot Fonteyn) na scenie Opery Warszawskiej....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)