Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sztuka perswazji

19 czerwca 1999 | Plus Minus | KU EB
źródło: Nieznane

ROZMOWA: Prof. Robert Cialdini o wywieraniu wpływu na ludzi, biznesie i telewizji

Sztuka perswazji

BARTŁOMIEJ ZBOROWSKI

Jakie były początki badań nad wywieraniem wpływu społecznego?

ROBERT CIALDINI: W USA, w czasie II wojny światowej, departament propagandy i informacji publicznej odpowiadał za informowanie ludności. Namawiano, żeby np. nie zużywać za dużo benzyny, zachęcano do kupowania obligacji wojennych. Żołnierzom tłumaczono, dlaczego nasza wojna z Japonią jest taka ważna. Psychologowie i socjologowie odpowiadali za efektywność informacji i to zapoczątkowało systematyczne badania na ten temat.

Wpływ na ludzi wywierały także reżimy totalitarne.

Tak, ale nie badano tego naukowo.

Za to pan od wielu lat prowadzi badania nad wpływem społecznym na uniwersytecie stanowym Arizony. Do jakich wniosków one pana doprowadziły?

Odkryłem sześć reguł wywierania wpływu na ludzi. Jest ich więcej, ale te sześć działa wszędzie - w rodzinie, w grupie znajomych, w biznesie. Są przydatne na co dzień, dlatego spisałem je na małym kartoniku wielkości wizytówki, który zawsze noszę ze sobą.

Czy są one równie skuteczne we wszystkich kulturach?

Moja książka pt. "Wywieranie wpływu na ludzi" została przetłumaczona na japoński, arabski, polski, niemiecki, włoski i francuski; we...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1727

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament