Założenia programowe szkół ponadgimnazjalnych
Główne założenia reformy programowej
Wszystkie zmiany systemowe i strukturalne winny służyć reformie programowej, która sytuuje ucznia w centrum działalności szkoły. Fundamentem reformy programowej na wszystkich szczeblach nauczania jest podstawa programowa. Od jej postanowień i właściwej realizacji w zasadniczym stopniu zależy upodmiotowienie i osobowe traktowanie ucznia w toku procesu nauczania, podniesienie jakości kształcenia i wychowania młodzieży oraz przygotowanie jej do kształcenia ustawicznego.
Reforma programowa służy realizacji powszechnie w świecie zachodnim akceptowanego założenia, zgodnie z którym w większym niż dotychczas stopniu należy integrować wiedzę ogólną i wiedzę ogólnozawodową.
Spójność zasad reformy programowej w ciągu całego procesu kształcenia
Troska o spójność reformy programowej ma na celu m.in. zapewnienie ciągłości edukacji między kolejnymi poziomami kształcenia, co zakłada istnienie określonych cech wspólnych, obecnych w podstawach programowych wszystkich etapów kształcenia. Takim elementem wspólnym są w szczególności zadania ogólne, zapisane w preambule "Podstawy programowej dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów".
a. "Nauczyciele powinni dążyć do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta