Szanse i trudności
Wprowadzanie nowego systemu szkolnictwa ponadgimnazjalnego nie jest i nie będzie procesem łatwym. Zmiany organizacyjne i programowe, jak każde zmiany, choćby w pełni uzasadnione i służące lepszemu, są jednak często bolesne, sprzeczne z przyzwyczajeniami, powodujące doraźne niedogodności.
Przy ich przeprowadzaniu powinny być przestrzegane zasady.
Po pierwsze, zmianom musi towarzyszyć aktywna informacja. Aktywna to taka, która rzeczywiście jest dostępna, jej przekaz jest komunikatywny, jasny i zrozumiały. Chodzi o to, żeby było wiadomo, nie tylko na czym ma polegać zmiana, jak się ma dokonywać, ale czemu ma służyć, po co jest dokonywana.
Po drugie, decyzje powinny być przygotowywane w atmosferze dialogu, poczucia uczestnictwa w ich wypracowywaniu, z udziałem możliwie szerokiego grona w dostarczaniu przesłanek dla decydowania, co oczywiście nie przeczy, że w końcu decyzja musi być, przez upoważnioną z mocy prawa władzę, podjęta i należy się jej podporządkować.
Po trzecie, niesłychanie istotnym czynnikiem jest ciągła pamięć o dążeniu do minimalizacji niedogodności powodowanych przez dokonywane zmiany, a zarazem zrozumienie, że nie istnieją rozwiązania, za które nie płaciłoby się jakiejś ceny i zawsze jest coś za coś.
Wreszcie najważniejsze - niepodważalnym założeniem powinno być, że zmiany, w miarę możliwości, nie mają...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta