Papiery naprawdę wartościowe
Kolekcjonowanie papierowych arcydzieł zawsze miało charakter elitarny
Papiery naprawdę wartościowe
Konserwacja antyków - kuracja odmładzająca
Ryszard Stryjec, "Jednorożec" 1983 r., akwaforta sztych (37 na 32 cm)
FOT. WITOLD WĘGRZYN
Za kilkaset złotych można kupić dzieło wybitnego artysty. Pojedyncze grafiki są tanie, ale ich kolekcja może mieć wielką wartość. Poszukiwane okazy drożeją rocznie o ok. 15 proc. ponad wskaźnik inflacji.
Grafika to dziedzina sztuki, w której dziełem jest odbitka z płyty graficznej. Artysta wycina rylcem kompozycję np. na miedzianej blasze i powiela ją w formie numerowanych odbitek. Jeśli artysta sam ręcznie przygotowuje płytę graficzną, mamy do czynienia z grafiką warsztatową. Istnieje także dział grafiki użytkowej - kompozycję przenosi się na płytę w drukarni metodami fotochemicznymi i powiela w formie druku. Tak powielono większość grafik np. Salvadora Dalego.
Dlaczego jest lekceważona
Jest wiele gatunków grafiki warsztatowej, np. mezzotinta, akwaforta. Ceny zależą od kunsztu autora, jego pozycji na rynku, stanu zachowania odbitki, rzadkości dzieła. Arcyrzadkie są fluoroforty. Tę technikę graficzną wynalazł chemik prof. Tadeusz Estreicher dla swojego przyjaciela Stanisława Wyspiańskiego. Obraz wytrawiany jest na szkle kwasem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta