Próba mądrości
- Część pierwsza Próba mądrości
SUSAN SONTAG
FOT. JAKUB OSTAŁOWSKI
ADAM ZAGAJEWSKI
FOT. ELŻBIETA LEMPP
SUSAN SONTAG
Każde pisarstwo jest formą pamiętania. Jeżeli w książce "W cudzym pięknie" jest coś z triumfalizmu, polega on na tym, że pamięć wydaje się tu pracować bez żadnych zakłóceń. Obrazowanie - to znaczy wskrzeszanie myślą przeszłości - przychodzi na zawołanie i nigdy nie błądzi. Odnowa pamięci jest oczywiście obowiązkiem etycznym: jest nakazem, by nie ustawać w próbach dotarcia do prawdy. Fakt ten jest mniej oczywisty dla Amerykanów, którzy wysiłek pamięci utożsamiają beztrosko z fabrykowaniem użytecznych albo terapeutycznych fikcji, niż dla pisarza z okaleczonego świata Zagajewskiego.
Odzyskać jakieś wspomnienie, ocalić jakąś prawdę - oto najwyższy w tej książce miernik wartości. "Nie byłem świadkiem zagłady Żydów", pisze Zagajewski: "Urodziłem się za późno; doświadczyłem za to powolnego procesu odnowy europejskiej pamięci, która - niespiesznie, to prawda, płynąc raczej jak leniwa, nizinna rzeka niż jak górski strumień - najsurowiej potępiła zło Holokaustu i nazizmu, a także (wciąż jeszcze mniej dobitnie, jakby nie chcąc zrozumieć, że, owszem, można mieć do czynienia z dwoma potworami
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta