Matczyne cierpienie
"Pod krzyżem Jezusa stała Matka Jego, I siostra Matki Jego Maria Kleofasowa, Salome i Maria Magdalena." Na zdjęciu: fragment ołtarza Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie
FOT. ŁUKASZ TRZCIŃSKI
Życie Marii inspirowało wielu artystów. Jacopone da Todi przedstawił je w sposób prosty, by nie powiedzieć, prymitywny. A mimo to nakreślił jej portret najpiękniej i najbardziej wzruszająco.
Zmarły w 1306 r. franciszkanin Jacopone da Todi z całego jej życia wybrał zaledwie dwie sceny. Rozpoczynają się one podobnie i mają podobną strukturę: "Stabat Mater Speciosa" i "Stabat Mater Dolorosa". Opisał Matkę Chrystusa przy żłóbku i pod krzyżem, pełną chwały i pełną boleści. Czemu jednak z obu sekwencji średniowiecznego poety przyjęła się ta druga, nie wiadomo. Być może dlatego, iż cierpienie i ból nieustannie towarzyszy człowiekowi. Jacopone da Todi opisał boleść Marii w sposób ujmująco prosty, ale w tym tkwi siła jego poezji. Dał po prostu wyraz uczuć cierpiącej matki, która jest świadkiem śmierci swego syna.
W kilka stuleci później, w XVIII wieku, składająca się z dwóch części - opowiadającej i modlitewnej - "Stabat Mater Dolorosa" Jacopone da Todiego, została przez kościół wpisana do sekwencji przyjętych w liturgii. Śpiewano ją na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta