Jak pokonać Japończyków
Forum Gospodarcze w Davos
Jak pokonać Japończyków
Dziesięć lat temu koncerny japońskie przejmowały kontrolę nad kolejnymi działami gospodarki i wydawało się, że nic nie stanie na przeszkodzie ich triumfalnemu wejściu na wszystkie rynki świata. Dziś jednak sytuacja jest odmienna -- firmy amerykańskie, a także europejskie zdołały odzyskać wiele utraconych pozycji. Wydajność pracy w Japonii stanowi zaledwie 78 proc. tej, która cechuje Stany Zjednoczone. Podczas szczytu w Davos prezesi amerykańskich i europejskich firm zdradzili niektóre sekrety, które pozwoliły im na osiągnięcie sukcesu.
Mimo że koncerny międzynarodowe działają w bardzo różnych sferach produkcji, napotykane przez nie problemy są często podobne. Aby utrzymać liczącą się pozycję, spółki muszą dziś opanować znaczną część rynku przynajmniej w trzech regionach świata: Europie Zachodniej, Stanach Zjednoczonych i Japonii. Rodzi to jednak wiele problemów w koordynacji rozwoju firmy, zmusza koncern do dostosowania się do bardzo różnych gustów konsumentów i tym samym znacznie zwiększa koszty produkcji. Alexander Trotman, prezes Ford Motor Company, zastosował rozwiązanie radykalne: ze względu na ogromną cenę wylansowania nowego modelu samochodu jego firma przyjęła strategię pełnej globalizacji produkcji i ujednolicenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta