Powrót do jądra ciemności
Powrót do jądra ciemności
KRZYSZTOF KŁOPOTOWSKI
"Czas Apokalipsy. Powrót" w reżyserii Francisa Forda Coppoli jest arcydziełem o doświadczeniu tragizmu, jakie Amerykanom dała wojna wietnamska. Na ekrany weszła wersja reżyserska filmu dłuższa o 49 minut. Coppola uznał ją za wersję kanoniczną. Najważniejszym dodatkiem jest sekwencja na francuskiej plantacji.
Warszawa, kino" Moskwa", grudzień 1981 roku na fotografii Chrisa Niedenthala
(C) FORUM
Spotkany w dżungli, w górze rzeki, Francuz zarzuca amerykańskiemu kapitanowi, że Amerykanie walczą w Wietnamie o "wielkie nic". Francja miała tu przynajmniej kolonię, którą założyła na pustkowiu. Jakże myli się ów rzecznik narodu cyników. Amerykańscy żołnierze walczyli tam o zabezpieczenie świata przed czerwoną dżumą. Przy okazji zyskali dojrzałość moralną, jaką daje wybór między jednym a drugim złem.
Sekwencja na francuskiej plantacji służy jako podwójny kontrapunkt: po pierwsze, dla tej wojny, po drugie, dla spotkania z pułkownikiem Kurtzem. Pokazuje, że gdy Francuzi wnieśli do Wietnamu cywilizację, to Amerykanie przynieśli zniszczenie i śmierć. Kraj jest tylko kostką globalnego domina w rozgrywce z komunizmem. Scena rodzinnego obiadu stanowi trafny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta