Lekcja Wagonu SA
Lekcja Wagonu SA
Dramat załogi ostrowskiego Wagonu powinien skłonić do refleksji nad kształtem budowanego w Polsce kapitalizmu. Zbankrutował bowiem nie postkomunistyczny moloch, lecz sprywatyzowana fabryka z portfelem zamówień na półtora roku, a więc rzeczą w kapitalizmie najważniejszą.
Fabryka jest już zrestrukturyzowana i uznawana za drugą bądź pierwszą w Europie wytwórnię wagonów towarowych. Jest także ogromnym zakładem naprawiającym wszystkie typy wagonów. Załoga jest bardzo dobrze przygotowana do wykonywanej pracy. W swojej dziedzinie ostrowski Wagon jest prawdziwą perłą i dziś, dwa i pół roku po prywatyzacji, powinien być kwitnącym przedsiębiorstwem przynoszącym właścicielom wysokie dywidendy. Warto też wiedzieć, że jeszcze przed prywatyzacją fabryka z Ostrowa nie miała problemów finansowych i rok 2000, a więc ostatni na garnuszku państwowym, Wagon SA zamknęła czystym zyskiem powyżej miliona złotych. Ostrowskich zakładów nie można więc w żaden sposób zaliczyć do owej przysłowiowej "kupy złomu", a tak niejednokrotnie pisze się o dawnych molochach ancieme regime.
Zakład został sprzedany słowackim biznesmenom działającym na polskim rynku pod szyldem firm szwajcarskich. Właściciele oficjalnie mogli więc na polskich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta