AutoTram - miejska gąsienica
Inżynierowie z Instytutu Fraunhofera z Drezna opracowali prototyp ogromnego autobusu, który może zabierać 300 pasażerów. AutoTram jest napędzany silnikiem o mocy 80 kW na ogniwo paliwowe, dodatkowo potężnym kołem zamachowym obracającym się nawet podczas postojów, które w razie potrzeby zwiększa moc napędu do 325 kW. To rozwiązanie zastosował szwajcarski Derlikom w latach pięćdziesiątych, jednak oszczędności były mniejsze od spodziewancyh. Zasadniczy pojazd ma 18 metrów długości, ale można stworzyć pociąg drogowy z 3 jednostek, które zabiorą 300 pasażerów. Posiada optyczny system naprowadzania: jego sensory odczytują znaki wymalowane na drodze, pozwalając kierowcy utrzymać kierunek jazdy. Wszystkie trzy osie pojazdu są ruchome, co ułatwia manewrowanie. Twórcy miejskiej gąsienicy twierdzą, że zużywa 25 proc. mniej paliwa od tradycyjnych autobusów, a zamiast spalin wypuszcza parę wodną.
DPA, p.r.