Niskie podatki ważniejsze od flagi narodowej
Taką deklarację premier złożył jeszcze w październiku, podczas podróży do Szczecina. - Polska flota wróci pod polską banderę. To się da załatwić w szybkim czasie - zapowiedział. Deklarację potwierdził jego doradca do spraw gospodarczych, Paweł Brzezicki, były dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej.
Choć po morzach i oceanach pływa blisko 120 statków należących do polskich firm, na próżno na ich rufach szukać napisu portu macierzystego Szczecin, Gdańsk albo Gdynia. Dominują bandery państw południowoamerykańskich i afrykańskich oraz Cypru lub Malty. Armatorzy rejestrują tam swoje spółki i to one formalnie stają się właścicielami jednostek.
W 1990 roku jeszcze cała flota pływała pod biało-czerwoną flagą. W 1995 roku na 167 jednostek 32 były już zarejestrowane w zagranicznych portach. W 1998 roku nastąpił przełom. Tylko 63 statki miały polską flagę, a 85 już obcą. W 2003 roku w kraju pozostało 20 jednostek.
Dzisiaj całą polską flotę szacuje się na nieco ponad 180...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta