To kupujący wybiera sposób usunięcia wady
Każdy z tych sposobów ma zalety i wady. Warto jednak podkreślić, że gwarancja jest udzielana dobrowolnie, natomiast uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową określa ustawa i nie wolno ich stronom wyłączyć w zawieranej umowie. Co więcej, skorzystanie z gwarancji nie wyklucza możliwości uruchomienia odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Przepisy wręcz nakazują, aby w karcie gwarancyjnej poinformować o tym konsumenta. Dla klienta oznacza to większą swobodę wyboru i bardziej skuteczne załatwienie jego roszczeń.
Gwarancja jakościUdziela jej producent, importer lub sprzedawca. Jest dobrowolna - przepisy nie żądają, aby zawsze jej udzielać. Reklamację rzadko składa się do samego sprzedawcy - adresata roszczeń określać powinna karta gwarancyjna. Najczęściej będzie to wyspecjalizowany serwisant. Nie ma też jednolitych terminów, na jakie udziela się gwarancji - je też określa karta gwarancyjna. Zresztą nie muszą być one określone miesiącami lub latami, np. niektóre koncerny samochodowe stosują liczbę przejechanych kilometrów. Gwarancja powinna także określić, w jakim terminie od wykrycia wady powinno się złożyć reklamację....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta