Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Gospodarka z chińskim silnikiem

25 maja 2007 | Ekonomia | KR
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

ROZMOWA Z prof. Edwardem Haliżakiem, dyrektorem Instytutu Stosunków Międzynarodowych UW Gospodarka z chińskim silnikiem

Rz: Czy mamy się obawiać Chin?

Edward Haliżak: Obawy rodzi dominacja, hegemonia, podbój i narzucanie własnych wartości. Czegoś takiego ze strony Chin nie należy się spodziewać. Ale Chiny będą konkurentem ekonomicznym. Jeśli spojrzymy jednak na tradycyjne postrzeganie świata przez ten kraj, to pewien niepokój możemy odczuwać. Chiny widziały siebie jako Państwo Środka, centrum kultury i cywilizacji, a wszystkie pozostałe kraje uważały za państwa barbarzyńców, bo nie znali języka i kultury chińskiej. Chiny nie prowadziły jednak nigdy wielkich ekspansji geograficznych i handlowych oraz wypraw wojennych poza najbliższy obszar. Armia tego kraju nie ma tradycji bojowych, a Chińczycy byli zawsze nastawieni defensywnie, o czym świadczy Wielki Mur Chiński. Dopiero przez ostatnich 30 lat traktują świat zewnętrzny jako wartość pożądaną i zaczęli rozwijać z nim kontakty, dostosowując się do prawa i instytucji międzynarodowych.

Jaki jest wpływ Państwa Środka na gospodarkę światową?

Wynika on z rosnącego potencjału Chin i tempa wzrostu tego kraju. Nominalnie PKB Chin jest czwarty w świecie po USA, Japonii i Niemczech. W przyszłym roku przy obecnym tempie wzrostu Chiny prześcigną Niemcy, a w następnych pięciu - ośmiu latach dościgną Japonię. Oczywiście dochód na głowę...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 4164

Spis treści

Ekonomia

77 spółek wyjętych spod prywatyzacji
Air France-KLM: mniejszy zysk netto
Austriacki Immoeast wchodzi dziś na GPW
Bausch & Lomb na sprzedaż
Boeingi dla Norwegiana
Bytom koncentruje produkcję
Cena baryłki w górę z powodu obaw o Iran
Czas na stabilizację rynku
Czekając na Euro 2012, powalczmy z długami
Debata "Rz" nad przedsiębiorczością
Dolar mocniejszy
Dozwolona reklama podczas filmów
Drogie akcje to bonus dla zarządu
Energetyczne starcie Zbyszka z Red Bullem
Giełdowa spółka szuka partnerów biznesowych
Gorsze nastroje w regionie osłabiły złotego
Gospodarka z chińskim silnikiem
Greenspan postraszył rynki
Hitachi zwiększa obecność w Polsce
Internet i komórka to przyszłość rynku
Jetstar na sprzedaż
Kompania Węglowa nie sprzeda akcji KGHM
Koncern Michelin rozpoczyna nową produkcję w Polsce
Kurs nakręca plan powstania wielkiej grupy dystrybucyjnej
Nasdaq wchodzi nad Bałtyk
Nie ograniczać wielkich sklepów
North Coast nadal chce przejąć Malmę
Nowe połączenie Ryanaira
Nowy prom dla PŻM
Orlen przegrał w Czechach
Piątkowy "Dziennik" będzie droższy
Podprzeor i tynieckie smakołyki
Polska fabryka TPV Technology
Polskie lekarstwa na rosyjskie dolegliwości
Posłowie dali tanie blachy
Producenci żywności odkryli urok konsolidacji
Rada wybrała nowy zarząd BGK
Rolnicy muszą podnieść płace
Royal & SunAlliance przejmuje Codan
Skarb Państwa sprzeciwia się dywidendzie dla akcjonariuszy
SkyEurope: odprawa przez Internet
Strajk w SAS
Szybki wzrost, wyższe stopy
TVN kupił Mango Media
Telokomy muszą łączyć usługi
Witucki nie zapłaci kary
Wizz Air podaje ceny całkowite
Wkrótce wolna energia
Wzrost witryn w sieci
Yara chce przejąć konkurenta
Zachęty na A4
Złomrex powiększa sieć
Zamów abonament