Szef nie musi rekompensować pracy w uciążliwych warunkach
Jeśli kosmetyczka narzeka na uczulenia od środków chemicznych używanych przy wykonywanych zabiegach, nie oznacza to, że pracodawca da jej dodatkową gratyfikację. Powinien jednak zapobiegać zagrożeniom
Praca w warunkach szczególnie szkodliwych lub uciążliwych często utożsamiana jest z pracą w szczególnych warunkach albo w szczególnym charakterze. Mylą to pracownicy. Niepoprawnie definiują je także i pracodawcy. Pojęcia te, choć brzmią podobnie, nie oznaczają tego samego. Wynikają z różnych przepisów. Dla firmy oznaczają też różne obowiązki.
Bezpieczeństwo i higiena
O pracy w szkodliwych lub uciążliwych warunkach mówi kodeks pracy (k.p.). Zgodnie z jego art. 207, pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie. Obowiązek zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy realizowany jest zwłaszcza przez zapobieganie zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą, właściwą organizację pracy, stosowanie koniecznych środków profilaktycznych oraz szkolenie pracowników.
To pracodawca ocenia ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą. Mówi o tym art. 226 k.p. Co więcej, o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami szef musi poinformować pracowników. Obowiązek ten dotyczy informowania każdego zatrudnionego niezależnie od rodzaju zajmowanego stanowiska (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 października 2002 r., II SA/Wr 319/00). Jeśli pracodawca nie wywiąże się z tej powinności i w efekcie doprowadzi to do szkody,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta