Przedsiębiorca nie jest bezbronny wobec urzędów
Gdy jesteśmy niezadowoleni z decyzji wydanej przez urzędników, możemy się od niej odwołać do wyższej instancji, a gdy to nie przyniesie skutku – złożyć skargę do sądu
Błędne decyzje urzędów mogą bardzo zaszkodzić firmom, a nawet spowodować ich upadek i wielkie straty majątkowe. Toteż przedsiębiorcy, zwłaszcza prowadzący niewielkie firmy bez własnej obsługi prawnej, powinni wiedzieć, jak mogą się skutecznie bronić. Naruszenie wymogów proceduralnych może bowiem spowodować, że nawet mając merytorycznie rację, w ostatecznym efekcie sprawę przegramy.
Różne ustawy, rozmaite terminy
Decyzje, postanowienia i inne akty administracyjne są wydawane – i zaskarżane – na podstawie różnych ustaw. Wymogi formalne określają głównie: kodeks postępowania administracyjnego, kodeks spółek handlowych, ordynacja podatkowa, ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy samorządowe, a na etapie postępowania sądowego – prawo o ustroju sądów administracyjnych oraz prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (ppsa).
Postępowania administracyjne i sądowe są dwuinstancyjne. Od decyzji organów samorządu można się w terminie 14 dni odwołać (za pośrednictwem urzędu, który ją wydał) do samorządowego kolegium odwoławczego. Ale np. od decyzji starosty powiatu w sprawach, w których wykonuje on zadania zlecone administracji rządowej (np. wydawanie koncesji) – do wojewody. Od decyzji wojewody odwołujemy się do właściwego ministra. Od orzeczenia ministra, wydanego w I instancji, przysługuje wniosek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta