Megadotacja dla metra
Podziemną kolejkę, most, oczyszczalnię ścieków, spalarnię śmieci, muzea i drogi Warszawa będzie budować za unijne pieniądze. Dofinansowanie dla stołecznych projektów przekracza 6,6 mld zł. Na razie na papierze. Czy ratusz poradzi sobie z wydaniem tak wielkich eurodotacji?
Warszawa wysunęła się na pozycję lidera wśród polskich miast pod względem zdobywania unijnych funduszy. Od 2004 r. do końca czerwca do kasy stołecznego samorządu wpłynęło 1,34 mld zł z Unii Europejskiej, z czego ponad 30 proc. (417 mln zł) tylko w tym półroczu. Warszawa ma też zagwarantowane, choć jeszcze niewykorzystane, ponad 5 mld zł dofinansowania na kolejne budowy, które łącznie kosztować mają 14 mld zł. To głównie transport (3,7 mld zł), drogi (1 mld zł), ochrona środowiska (1,7 mld zł), ale też służba zdrowia i kultura. Rekordową dotację z UE – 2,9 mld zł – pochłonie sama druga linia metra.
– To będzie największy projekt samorządowy współfinansowany przez Unię. Gwarancja dla tej dotacji sprawia, że statystyką bijemy na głowę inne miasta. Na jednego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta