Odpis aktualizujący możliwy także w księdze podatkowej
Przedsiębiorca, który ma problemy ze ściągnięciem zapłaty od kontrahenta, może zaliczyć ją do kosztów. Jeden ze sposobów to odpis aktualizujący należności
Mówi o nim ustawa o rachunkowości, ale mogą go też zrobić przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów. Fiskus się na to zgadza.
Przypomnijmy, że firma, która chce zaliczyć do kosztów niezapłacone należności, ma co do zasady dwie możliwości – udokumentować, że wierzytelności nie da się wyegzekwować i zaliczyć ją definitywnie do kosztów albo uprawdopodobnić jej nieściągalność i utworzyć odpis aktualizujący.
O tym drugim rozwiązaniu mówi art. 23 ust. 1 pkt 21 ustawy o PIT (art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o CIT). Mamy tu trzy warunki do spełnienia:
- wierzytelność powinna wcześniej być wykazana jako przychód podatkowy,
- trzeba utworzyć odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości,
- musimy uprawdopodobnić nieściągalność wierzytelności.
Musi być przychód
Pierwszy warunek to wcześniejsze zaliczenie należności do przychodów.
Nie jest to trudne, gdyż większość przychodów z działalności powstaje na zasadzie memoriałowej. Oznacza to, że opodatkować przychód musimy nawet wtedy, gdy nie otrzymamy zapłaty od kontrahenta.
Są jednak wyjątki, np. odsetki od zobowiązań, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta