Nie każdy może zostać bibliotekarzem
Aby podjąć pracę w takiej instytucji, trzeba mieć nie tylko zamiłowanie do książek, ale także ściśle określone kwalifikacje zawodowe, udokumentowane ukończeniem odpowiednich szkół, kursów i uczelni
Każdy pracownik biblioteki, również tej prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego, powinien mieć odpowiednie kwalifikacje. Jakie? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać oczywiście w obowiązujących przepisach.
Podstawowym źródłem wiedzy na ten temat będą przepisy ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (DzU nr 85, poz. 539 ze zm.) oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia ministra kultury i sztuki z 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (DzU nr 41, poz. 419).
Odrębna grupa zawodowa
Jak wynika z treści art. 29 ustawy o bibliotekach, pracownicy tych placówek zatrudnieni na stanowiskach bibliotekarskich powinni mieć odpowiednie kwalifikacje. Z ust. 2 tego artykułu dowiedzieć się można natomiast, jacy – a raczej na jakich stanowiskach zatrudnieni – pracownicy tworzą grupę zawodową bibliotekarzy.
Po pierwsze są to pracownicy służby bibliotecznej (młodszy bibliotekarz, bibliotekarz, starszy bibliotekarz, kustosz i starszy kustosz). Po drugie są to bibliotekarze dyplomowani: asystent, adiunkt, kustosz dyplomowany, starszy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta