Szybko, cicho i oszczędnie
Nowoczesność na szynach
Szybko, cicho i oszczędnie
Czy tramwaj musi kojarzyć się z kanciastym pudłem, które kierowane przez stojącego "za korbą" motorniczego ze straszliwym zgrzytem pokonuje krzywizny toru? Okazuje się, że nie. Tramwaj może być nowoczesnym i cichym środkiem komunikacji miejskiej, poruszającym się po wydzielonych torowiskach wielokrotnie szybciej od grzęznących w korkach autobusów.
W wielu krajach, w szczególności u naszego zachodniego sąsiada, budowa linii tramwajowych pozostaje wciąż podstawowym środkiem organizowania transportu miejskiego. Tramwaj nie zatruwa atmosfery wzdłuż ciągów komunikacyjnych, jest oszczędny i nie wymaga olbrzymich nakładów inwestycyjnych potrzebnych do zbudowania kolei podziemnej. Jest przy tym niezawodny i zapewnia pasażerom naprawdę duży komfort jazdy.
Trudno więc się dziwić, że praktyczni Niemcy w takim np. Hanowerze nie ryli tuneli pod całym miastem, ale poprzestali na części staromiejskiej. Wsiadając na podziemnej stacji można uwierzyć, że podróżuje się metrem -- wagon kierowany jest automatycznie, z wysokich peronów wchodzi się bezpośrednio do wnętrza. Jednak po kilku przystankach pociąg wyjeżdża na ulicę, a kierowanie przejmuje motorniczy. Wraz z otwarciem drzwi na przystanku rozkładają się stopnie i nikt nie może mieć już wątpliwości -- przecież to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta