Od „Gromu” do „Orkana”
W momencie wybuchu wojny Niemcy miały 22 niszczyciele, Rosja Sowiecka 59, tyle samo Włosi, Francja 70, Japonia 112, USA 215, a Wielka Brytania 199. Kilkanaście procent brytyjskich zbudowała specjalizująca się w mniejszych jednostkach stocznia J. Samuel White z Isle of Wight
Od 1912 roku do końca I wojny światowej zbudowała 27 niszczycieli, a w okresie międzywojennym ponad 20, przy zatrudnieniu 2 tys. ludzi. Właśnie w tej stoczni Kierownictwo Marynarki Wojennej (KMW) kupiło niszczyciele „Grom" i „Błyskawica" i na podstawie brytyjskich planów przygotowało się do rozpoczęcia budowy dwóch kolejnych w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Zostały nazwane „Huragan" i „Orkan".
KMW powierzyło budowę firmom krajowym, bo szef Służb KMW kmdr inż. Xawery Czernicki popierał przemysł polski – to właśnie dzięki jego uporowi powstały stocznie marynarki w Modlinie, Gdyni oraz warsztaty w Gdyni. Stanisław Ordon w książce „Polska Marynarka Wojenna 1918 – 1939" wyliczał, że w latach 1926 – 1939 marynarka kupiła okręty o łącznej masie 16 tys. ton za ok. 150 mln zł, a uwzględniając...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta