Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może słono kosztować
Przedsiębiorca, który umyślnie lub nieświadomie łamie reguły zawierania umów z osobami fizycznymi, musi się liczyć z karą stanowiącą nawet 10 proc. jego przychodów
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może przyjąć różne formy. Ogólnie wymienia je art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).
Zgodnie z nim zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, a te w szczególności mogą polegać na:
- stosowaniu zapisów i postanowień, które zostały wpisane do rejestru wzorców umownych uznanych za niedozwolone,
- naruszeniu obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o produkcie lub usłudze,
- stosowaniu nieuczciwej praktyki rynkowej lub czynu nieuczciwej konkurencji.
Zdarza się, że niektórzy przedsiębiorcy w pełni świadomie naruszają te zasady, licząc na osiągnięcie dodatkowych zysków.
Warto więc pamiętać, że w razie wykrycia takich praktyk oprócz decyzji nakazującej zaprzestanie ich stosowania może zostać wydana także nakładająca karę pieniężną.
Jaka może być jej wysokość i jakie są zasady jej nakładania?
Zgodnie z art. 106 ust. 1 pkt 4 ustawy prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta