Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może słono kosztować

18 stycznia 2011 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Przedsiębiorca, który umyślnie lub nieświadomie łamie reguły zawierania umów z osobami fizycznymi, musi się liczyć z karą stanowiącą nawet 10 proc. jego przychodów

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może przyjąć różne formy. Ogólnie wymienia je art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).

Zgodnie z nim zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, a te w szczególności mogą polegać na:

- stosowaniu zapisów i postanowień, które zostały wpisane do rejestru wzorców umownych uznanych za niedozwolone,

- naruszeniu obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o produkcie lub usłudze,

- stosowaniu nieuczciwej praktyki rynkowej lub czynu nieuczciwej konkurencji.

Zdarza się, że niektórzy przedsiębiorcy w pełni świadomie naruszają te zasady, licząc na osiągnięcie dodatkowych zysków.

Warto więc pamiętać, że w razie wykrycia takich praktyk oprócz decyzji nakazującej zaprzestanie ich stosowania może zostać wydana także nakładająca karę pieniężną.

Jaka może być jej wysokość i jakie są zasady jej nakładania?

Zgodnie z art. 106 ust. 1 pkt 4 ustawy prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8829

Spis treści
Zamów abonament