Jak przeciwdziałać wyczerpaniu prawa ochronnego na znak towarowy
Firma, która wprowadziła na rynek produkt oznaczony swym logo, przestaje mieć kontrolę nad tym, co dalej się z nim dzieje. Kolejni sprzedawcy mogą nim swobodnie obracać
Istotą prawa ochronnego na znak towarowy uzyskiwanego dzięki rejestracji przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwość wyłącznego używania danego znaku w obrocie (w sposób zarobkowy lub zawodowy) dla oznaczania określonych towarów czy usług na danym terytorium.
Ustawa podaje przykłady podstawowych uprawnień wynikających z rejestracji znaku towarowego.
Wśród nich znajduje się przede wszystkim umieszczanie znaku na towarach lub ich opakowaniach, oferowanie i wprowadzanie tych towarów do obrotu, ich import lub eksport, a w odniesieniu do usług oferowanie ich lub świadczenie pod tym znakiem. Do zakresu tych uprawnień należy również posługiwanie się znakiem w celu reklamy.
Prawo ochronne na znak towarowy jest prawem silnym i co do zasady skutecznym wobec wszystkich uczestników rynku. Jego zakres nie jest jednak absolutny. Poza zakresem wyłączności uprawnionego pozostaje obrót towarami po tzw. wyczerpaniu prawa ochronnego na znak towarowy.
W skrócie chodzi o to, że po pierwszej sprzedaży towarów uprawniony nie może już kontrolować dalszych stadiów obrotu nimi, powołując się na własne prawo do znaku, którym towar został oznaczony.
W Polsce tak jak w UE
Wyczerpanie prawa ochronnego na znak towarowy jest uregulowane w art. 155 prawa własności przemysłowej.
Przepis ten...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta