Czas na odstąpienie od umowy finansowej
Konsumenci są szczególnie chronieni w przypadku zawarcia umowy z przedsiębiorcą poza jego lokalem lub przy użyciu telefonu bądź Internetu. Dodatkowe przepisy odnoszą się do umów bankowych i ubezpieczeniowych
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.) reguluje m.in. kwestię zawierania umów na odległość.
W myśl art. 6 z takim porozumieniem będziemy mieli do czynienia, gdy zostanie ono zawarte z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w tym np. drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia (niezaadresowanego lub zaadresowanego), listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu lub poczty elektronicznej.
Ogólna reguła
Klient jest chroniony przed skutkami tak zawartej umowy, mając pewien czas na odstąpienie od niej. Ustawodawca uznał, że konsument, który podejmuje decyzję np. w czasie rozmowy telefonicznej prowadzonej z konsultantem, powinien mieć czas na przemyślenie i ewentualną zmianę decyzji.
Dlatego od tak zawartej umowy ma prawo odstąpić w ciągu dziesięciu dni, bez potrzeby tłumaczenia się. Może to zrobić bez podawania przyczyny.
Strony powinny zwrócić to, co sobie świadczyły, w stanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta