Sprzedający musi pamiętać o uprawnieniach klientów
Podstawowym obowiązkiem sprzedawców wynikającym z zawarcia umowy sprzedaży jest wydanie towaru kupującemu zgodnie z treścią zawartej umowy, w terminie w niej wskazanym
W razie konieczności wysyłki towaru do kupującego sprzedawca ma obowiązek zapakować go i zapewnić transport odpowiedni dla właściwości towaru, tak aby uniemożliwić jego uszkodzenie.
W wypadku niewykonania albo nienależytego wykonania tych obowiązków klientowi przysługują uprawnienia na podstawie przepisów kodeksu cywilnego albo ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (ustawa o sprzedaży konsumenckiej).
Jaka odpowiedzialność
Sprzedawca obowiązany jest wydać dokładnie taki towar i w takiej ilości, jak zakupił kupujący.
W przeciwnym razie sprzedawca musi liczyć się z odpowiedzialnością wobec kupującego z tytułu nienależytego wykonania umowy albo niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
Warto jednak, by sprzedawcy zwracali uwagę na pewne rozróżnienie sytuacji, w których może znaleźć się klient, na gruncie polskich przepisów:
- kupujący otrzymuje towar zupełnie inny niż zakupiony oraz gdy otrzymuje towar innego rodzaju,
- kupujący otrzymuje mniejszą liczbę sztuk towaru oraz mniejszą ilość elementów w zestawie.
W przypadku wydania przez przedsiębiorcę towaru zupełnie innego niż sprzedany należy uznać, że w ogóle nie wykonał on zawartej z klientem umowy. Przyjmuje się bowiem, że sprzedawca nie wykonuje zobowiązania, jeżeli wydaje inny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta