Handlowiec może być pełnomocnikiem swojego ubezpieczyciela
Przedłużona gwarancja daje korzyści kupującemu, bo pozwala mu uniknąć kosztownych napraw, i sprzedającemu, który może liczyć na większe zainteresowanie oferowanymi towarami
Wielu sprzedawców na rynku samochodowym, a ostatnio coraz częściej na rynku rtv i agd kusi klientów, oferując przedłużoną gwarancję na zakupiony towar. Przedłużona gwarancja ma na celu zapewnienie ochrony analogicznej do gwarancji jakości (a także gwarancji udzielanej przy sprzedaży konsumenckiej), będącej w mocy po jej wygaśnięciu.
Korzyści z zakupu takiej gwarancji są oczywiste: kupującemu pozwala ona uniknąć kosztownych napraw po wygaśnięciu pierwotnej gwarancji, natomiast sprzedający może liczyć na większe zainteresowanie oferowanymi towarami i tym samym na większą sprzedaż. Mimo wzrastającej popularności przedłużona gwarancja wywołuje spore rozbieżności w ocenie prawnej.
Jaka konstrukcja
Najczęściej występująca w obrocie konstrukcja przedłużonej gwarancji opiera się na przepisach art. 805 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (DzU z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej k.c.) oraz na przepisach ustawy z 22 maja 2003 o działalności ubezpieczeniowej (DzU z 2003 r. nr 124, poz. 1151 ze zm.; dalej ustawa).
Istotą przedłużonej gwarancji, zawieranej w formie umowy między ubezpieczycielem a ubezpieczającym (tutaj nabywcą danego towaru), jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta