Gdy portal zorganizuje konkurs, trzeba zapłacić podatek od nagrody
Nawet jeśli sądy, idąc z duchem czasu, uznają Internet za środek masowego przekazu, nie oznacza to, że wygrana w konkursie ogłoszonym przez firmę działającą na internetowym rynku korzysta ze zwolnienia
Do takiego wniosku prowadzą interpretacje wydawane przez organy podatkowe.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolniona od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Dwa zwolnienia
Z przepisu tego wynikają zatem dwa zwolnienia:
- dla wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową,
- wygranych w konkursach i grach z innych dziedzin, ale organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).
Najwięcej wątpliwości budzi ten drugi rodzaj zwolnień.
Organy podatkowe konsekwentnie stoją na stanowisku, że nie wystarczy, by informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Żeby można było mówić o zwolnieniu, konkursy muszą być nie tylko ogłaszane (emitowane) przez środki masowego przekazu, ale też przez nie organizowane.
Świadczy o tym użyty w przepisie spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych)...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta