Zwracając towar zagranicznemu dostawcy odzyskamy VAT i cło
Często dopiero gdy importowane towary trafią do magazynu przedsiębiorca stwierdza, że są one uszkodzone. Pojawia się wtedy pytanie, co z kwotami zapłaconymi w urzędzie celnym
- Nasza spółka zajmuje się hurtowym handlem żywnością. W maju 2011 kupiliśmy produkty spożywcze od kontrahenta z Serbii. Dokonaliśmy ich odprawy i uiściliśmy cło oraz należny VAT. Po przybyciu kontenera okazało się, że towary były niewłaściwie zapakowane i zapleśniały.
Ze względów sanitarnych nie mogliśmy nawet umieścić ich w naszym magazynie. Wysłaliśmy je więc do wskazanego przez dostawcę serbskiego magazynu na terytorium Polski. Na szczęście z firmą z Serbii współpracujemy od dawna i uznała ona reklamację. Co jednak z zapłaconym cłem i VAT? Czy możemy ubiegać się o ich zwrot, jeśli towar zostanie wywieziony z powrotem do Serbii? – pyta czytelnik.
W pierwszej kolejności należy zastanowić się, czy importer uprawniony jest do odliczenia VAT naliczonego, który wynika z dokumentu celnego potwierdzającego import wadliwego towaru. Mogą bowiem pojawić się wątpliwości, czy ma on związek ze sprzedażą opodatkowaną. Wtedy jednak przedsiębiorca powinien mieć prawo ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary lub usługi służą lub będą służyć do wykonywania działalności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta