Jakie są zasady finansowania usług publicznych w Unii Europejskiej
Władze publiczne mogą zdecydować o nadaniu niektórym usługom szczególnego charakteru, gdyż są one niezbędne dla społeczeństwa, a siły rynkowe nie są w stanie ich satysfakcjonująco zapewnić
Usługi publiczne, które w prawie pomocy publicznej UE określane są mianem usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG), odgrywają zasadniczą rolę w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego. Stanowią one bowiem jeden z filarów europejskiego modelu społeczno-ekonomicznego. Opierają się na idei, że wspólnota, poprzez instytucje publiczne, bierze na siebie odpowiedzialność za zaspokajanie potrzeb społecznych i dostarczanie określonych dóbr.
UOIG obejmują, stosownie do woli państwa, szeroki wachlarz usług, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa. Zgodnie z art. 14 TFUE (…), zważywszy na miejsce, jakie usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym zajmują wśród wspólnych wartości Unii a także ich znaczenie we wspieraniu jej spójności społecznej i terytorialnej, Unia i państwa członkowskie, każde w granicach swych kompetencji i w granicach stosowania traktatów, zapewniają, aby te usługi funkcjonowały na podstawie zasad i na warunkach, w szczególności gospodarczych i finansowych, które pozwolą im wypełniać ich zadania.
Zbiorowe potrzeby
Komisja w swym komunikacie „Usługi o charakterze powszechnym w Europie” wskazała, że UOIG różnią się od zwykłych usług tym, że muszą być świadczone, choćby rynek nie był nimi zainteresowany. Uznając, że niektóre usługi są dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta