Cierń w cesarskim oku
Impresjoniści w Berlinie
Cierń w cesarskim oku
"Od Maneta do van Gogha -- Hugo von Tschudi i walka o nowoczesną sztukę" -- to tytuł głośnej wystawy otwartej niedawno w Starej Galerii Narodowej na berlińskiej Wyspie Muzeów. Ekspozycja jest równocześnie wydarzeniem artystycznym i lekcją historii.
Przed stu laty w 1896 r. dyrektorem Galerii Narodowej w Berlinie (dziś zwanej "starą") został Hugo van Tschudi, urodzony w Austrii potomek jednego z najstarszych rodów szwajcarskich, syn dyplomaty, prawnik z wykształcenia, mecenas sztuki, przez pewien czas asystent Wilhelma von Bode, twórcy wielkości berlińskich muzeów. Galeria Narodowa w Berlinie była w owym czasie "świątynią" niemieckiej konserwy i sztuki przesyconej nacjonalizmem kajzerowskiej Rzeszy. Sztuka ta odwoływała się
do germańskich tradycji
i symboli, które często miały równoważyć niedostatki artystyczne, ów "program" artystyczny wyryto w 1876 r. na gmachu galerii, poświęconej w myśl inskrypcji "Niemieckiej sztuce". Tymczasem już pierwsze posunięcia Hugona von Tschudiego porządek ten burzyły.
W myśl artystycznej legendy późniejsze burzliwe dzieje nowego dyrektora...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta