Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Cierń w cesarskim oku

19 października 1996 | Plus Minus | WP

Impresjoniści w Berlinie

Cierń w cesarskim oku

"Od Maneta do van Gogha -- Hugo von Tschudi i walka o nowoczesną sztukę" -- to tytuł głośnej wystawy otwartej niedawno w Starej Galerii Narodowej na berlińskiej Wyspie Muzeów. Ekspozycja jest równocześnie wydarzeniem artystycznym i lekcją historii.

Przed stu laty w 1896 r. dyrektorem Galerii Narodowej w Berlinie (dziś zwanej "starą") został Hugo van Tschudi, urodzony w Austrii potomek jednego z najstarszych rodów szwajcarskich, syn dyplomaty, prawnik z wykształcenia, mecenas sztuki, przez pewien czas asystent Wilhelma von Bode, twórcy wielkości berlińskich muzeów. Galeria Narodowa w Berlinie była w owym czasie "świątynią" niemieckiej konserwy i sztuki przesyconej nacjonalizmem kajzerowskiej Rzeszy. Sztuka ta odwoływała się

do germańskich tradycji

i symboli, które często miały równoważyć niedostatki artystyczne, ów "program" artystyczny wyryto w 1876 r. na gmachu galerii, poświęconej w myśl inskrypcji "Niemieckiej sztuce". Tymczasem już pierwsze posunięcia Hugona von Tschudiego porządek ten burzyły.

W myśl artystycznej legendy późniejsze burzliwe dzieje nowego dyrektora...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 890

Spis treści
Zamów abonament