Jak prawidłowo planować czas pracy
Pracodawca musi prowadzić ewidencję czasu pracy oraz udostępniać ją na żądanie podwładnego, jeśli ten chce zweryfikować wysokość wypłaconej mu pensji
Zasady i zakres prowadzenia ewidencji czasu pracy określa § 8 pkt 1 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).
W myśl niego pracodawca musi założyć i prowadzić kartę ewidencji czasu pracy dla niemal każdego zatrudnionego.
Ta reguła ewidencjonowania czasu pracy nie odnosi się jednak do pracowników:
• objętych zadaniowym czasem pracy,
• zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz
• otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej.
Te wyłączenia nie zwalniają jednak firmy z wymogu ewidencji absencji w pracy, zwłaszcza wynikającej z urlopów wypoczynkowych i bezpłatnych, jak i z niezdolności do pracy z powodu choroby oraz opieki nad chorym członkiem rodziny.
Różne systemy
W uproszczeniu system czasu pracy to zbiór reguł normujących czas pracy w firmie. Kodeks pracy rozróżnia podstawowy system czasu pracy oraz szczególne systemy, które wprowadzają wyjątki do tego podstawowego.
Co zyska pracodawca na elektronicznej
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta