Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak komercjalizować wiedzę

03 kwietnia 2012 | Prawo i praktyka | Marzena Baurska

Współpraca nauki i biznesu powoduje regularny przepływ informacji pomiędzy tymi sektorami, dzięki czemu potrzeby rynku stymulują kierunki podejmowanych prac badawczych a biznes rozwija się szybciej

W związku z  wprowadzonymi ustawami reformującymi naukę polską  wiele mówi się o jej komercjalizacji. Brzmi  to poważnie,  jednak trudno nie ulec wrażeniu, że wiele osób nie wie, jak podejść do nowych możliwości od strony praktycznej. W konsekwencji  jednostki naukowe nie wykorzystują w pełni swojego ogromnego potencjału i zaplecza naukowego, a szkoda, ponieważ sama komercjalizacja niesie ze sobą wiele korzyści. Wskazać można chociażby na to, że współpraca nauki i biznesu powoduje regularny przepływ informacji pomiędzy tymi sektorami, dzięki czemu potrzeby rynku stymulują kierunki podejmowanych prac badawczych, biznes rozwija się szybciej dzięki łatwiejszemu dostępowi do najnowszych wyników badań a gospodarka krajowa zyskuje na innowacyjności. Dlaczego nie jest to powszechne? Przyczyn można upatrywać w wielu czynnikach,  nie ma jednoznacznych instrukcji, jak przeprowadzić komercjalizację krok po kroku,  zauważa się niechęć instytucji naukowych do współpracy z biznesem,  w jednostkach naukowych brakuje specjalistów, którzy mogliby zająć się kompleksowo tym procesem.

Umowy i samodzielne podmioty

Pojęcie komercjalizacji można zdefiniować jako cały szereg działań mających na celu umożliwienie wykorzystywania wiedzy i technologii na rynku.

Podmioty, które mogą inicjować i brać udział w procesie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum
Wydanie: 9199

Wydanie: 9199

Spis treści
Zamów abonament