Nie zagubić wartości
Etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu dowodzą, że chciwość nie jest najlepszym motywatorem
Wolnorynkowa ideologia najczęściej sprowadza się do stwierdzenia, że podstawową rolą biznesu jest maksymalizowanie zysków dla właścicieli, nie zważając na negatywne konsekwencje, zaś rolą instytucji publicznych jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności gospodarczej oraz ewentualne wspieranie tych, którzy z różnych względów nie uczestniczą w rozwoju rynku. Pytania odważnie stawiane przez etyków biznesu zmieniają ten pogląd albo przynajmniej skłaniają do refleksji: czy rzeczywiście chodzi tylko o pieniądze?
Rozwój społeczny nie jest prostym efektem wzrostu gospodarczego. W ramach dyskusji intensywnie podejmowanych w ostatnich latach, po wybuchu kryzysu finansowego na świecie, coraz więcej mówi się o potrzebie takiego rozwoju, który nie prowadzi do wykluczenia społecznego i respektuje zasady etyki oraz odpowiedzialności społecznej. Odpowiedzialni przywódcy zaczynają lepiej dostrzegać, że chodzi o mądrą współpracę na rzecz nowego – chociaż jeszcze nie do końca określonego – paradygmatu rozwoju, prowadzącego w efekcie do wysokiej jakości życia. Kryzys nie dotyczy bowiem rynków finansowych, lecz przede wszystkim braku wspólnie podzielanej wizji rozwoju społecznego....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta