Nie można wymagać od przedsiębiorców szczegółowej weryfikacji kontrahentów
Firma, która chce odliczyć VAT z faktury wystawionej przez sprzedawcę towarów lub usług, nie ma obowiązku sprawdzać, czy wywiązuje się on ze swoich powinności wobec fiskusa. Jest to bowiem zadanie władz podatkowych
Tak wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) z 21 czerwca 2012 r. w połączonych sprawach Mahagében kft (C-80/11) oraz Péter Dávid (C-142/11). To pierwszy tak jednoznaczny wyrok Trybunału w takiej sprawie.
Firmanctwo, karuzele podatkowe i inne podobne procedery prowadzące do wyłudzenia VAT z oczywistych względów są obszarem szczególnego zainteresowania fiskusa. Niestety, zdarza się, że przy okazji karani są rzetelni podatnicy. Często bowiem przedsiębiorca nie tylko nie wie, że jego kontrahent jest nieuczciwy, ale nawet nie ma podstaw do takich podejrzeń.
Niestety nawet w takich sytuacjach zwykle to jednak on ponosi finansowe konsekwencje stwierdzenia przez organy podatkowe popełnienia przestępstwa przez sprzedawcę towarów lub usług. W praktyce organy podatkowe bowiem nie weryfikują okoliczności związanych z transakcją i przerzucają na podatnika obowiązek udowodnienia, że wykorzystał wszelkie możliwe środki, aby zweryfikować uczciwość kontrahenta.
Tymczasem ani ustawa o VAT, ani przepisy dyrektywy VAT (dalej dyrektywa) nie dają podatnikom ku temu narzędzi i środków. Podatnik nieświadomie wykorzystany do popełnienia oszustwa przez inny podmiot, działając w dobrej wierze i zaufaniu do kontrahenta, jeśli nie jest w stanie udowodnić, że przedsięwziął wszelkie środki, by dochować należytej staranności przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta