Co musi wiedzieć przedsiębiorca, zanim zawiesi banner
Umieszczenie tablicy lub postawienie reklamy często wiąże się z koniecznością załatwiania wielu formalności. Zaniedbanie związanych z tym obowiązków może skutkować popełnieniem samowoli budowlanej
Nie ma w prawie budowlanym definicji reklamy. Powszechnie jednak używa się interpretacji Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, pochodzącej wprawdzie sprzed kilku lat. Jednak nie straciła ona na aktualności. Urząd powołuje się w niej na definicję reklamy z ustawy o drogach publicznych.
Wynika z niej, że reklama jest nośnikiem informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczona w polu widzenia użytkowników drogi (art. 4 pkt 23 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, tekst. jedn. DzU z 2007 r. nr 19, poz. 115 ze zm.).
Natomiast gdy chodzi już o załatwienie formalności, to prawo budowlane wymienia już reklamę i traktuje ją różnie. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób ją kwalifikuje. Są to więc: budowle (art. 3 pkt 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, tekst jedn., DzU z 2010 r., nr 243, poz. 1623 ze zm.), obiekty małej architektury (art. 3 pkt 4) lub tablice i urządzenia reklamowe (art. 29 ust. 2 pkt 6).
Tablice na budynku
Jeżeli przedsiębiorca chce powiesić tablicę na budynku z nazwą swojej firmy, czyli tzw. szyld, nie wymaga to od niego załatwiana żadnych formalności. Taka jest zasada główna, ale są od niej wyjątki. Chodzi konkretnie o budynki i inne obiekty wpisane do rejestru zabytków.
W ich wypadku jakakolwiek ingerencja w budynek wymaga zgody...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta