Kto decyduje o znaczku
Filatelistyka. Najpiękniejszy znaczek świata pachnie jałowcem i przedstawia żubra w puszczy. Zaprojektowała go Polka Anna Niemierko
Międzynarodowy Konkurs Sztuki Filatelistycznej w Asiago nazywany jest filatelistycznym Oscarem. Tematem przewodnim ubiegłorocznej edycji był „Las". – W symbolice herbowej żubr oznacza siłę przyrody i kojarzy się z Polską – stąd mój wybór. Jednocześnie jest syntetyczny, współczesny – wyjaśnia autorka zwycięskiego projektu. Poczta Polska w 42-letniej historii konkursu pięć razy zdobywała nagrody we włoskim miasteczku, sama Niemierko dwa.
– To zabawne, bo kiedy cztery lata temu zwyciężałam tam znaczkiem o Dniu Ziemi, przeszło to u nas bez echa. Cisza. Byłam zaskoczona, że tym razem telefony dzwoniły non stop. Wszyscy składali mi gratulacje – mówi Niemierko.
Projektowanie znaczka o rozmiarach połowy pudełka zapałek rządzi się twardymi zasadami. – Tu liczy się każdy milimetr. To trochę taki sprawdzian z projektowania, widać każdy błąd – mówi Niemierko.
– Znaczek rządzi się tymi samymi zasadami co plakat, mimo że jeden jest duży, a drugi mały. Na oba patrzy się przez chwilę i przez ten moment muszą coś ludziom powiedzieć. Nie ma miejsca na szczegóły, przekaz musi być jasny. Kiedyś jeden z kolegów miał zaprojektować znaczki z reprodukcjami Rubensa. Wiadomo, efektowne, pełne szczegółów malarstwo barokowe. Jak przymierzył, okazało się, że przy takiej skali nic nie widać. Musiał przemalować je na nowo, zostawiając tylko główne tematy
–...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta