Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ile kosztują skojarzenia z utworem

25 września 2012 | Prawo i praktyka | Zbigniew Krüger
Zbigniew Krüger adwokat  w kancelarii Kruger & Partnerzy
źródło: Rzeczpospolita
Zbigniew Krüger adwokat w kancelarii Kruger & Partnerzy

Lepiej z góry zapłacić za wykorzystanie w materiale reklamowym asocjacji związanych ze znaną piosenką albo filmem. Jeśli tak się nie stanie, autor może mieć roszczenia na podstawie kodeksu cywilnego

W przypadku braku możliwości dochodzenia roszczeń za wykorzystanie skojarzeń z utworem lub wizerunkiem osoby powszechnie znanej w reklamie na podstawie przepisów prawa autorskiego możliwe jest dochodzenie roszczeń na podstawie przepisów o ochronie dóbr osobistych, takich jak więź twórcy z utworem czy skojarzenie z osobą uprawnionego.

Pani była z pieskiem, czy bez pieska

Wraz z emisją  filmu reklamowego jednego z banków, w którym znana aktorka cytuje zdanie wypowiadane przez postać graną przez tę samą kobietę w filmie „Vabank II”, „Czy ja byłam z pieskiem czy bez pieska?” powróciły pytania dotyczące wykorzystania skojarzeń z cudzym utworem, a także z osobowością lub wizerunkiem osób powszechnie znanych w działalności reklamowej.

Trzeba mieć zgodę na komercyjne wykorzystanie popularności dzieła artystycznego

Praktyczne znaczenie problemu jest poważne. Po pierwsze, ze względu na potęgę skojarzeń, które stanowią o sile i skuteczności przekazu reklamowego. Po drugie, z uwagi na ochronę interesów majątkowych twórców czy osób powszechnie znanych w przypadkach, gdy przekaz reklamowy nie narusza prawa autorskiego do utworu bądź prawa do wizerunku osoby znanej, lecz zbudowany jest i oparty na jednoznacznym skojarzeniu z konkretnym utworem.

Ważne są też...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9344

Wydanie: 9344

Spis treści
Zamów abonament