Firmy powinny kontrolować ceny swoich produktów
Przedsiębiorcy dysponujący znaczącą pozycją rynkową muszą liczyć się ze szczególnymi wymogami w zakresie prowadzonej działalności, które nakładają na nich przepisy zmierzające do zapewnienia efektywnej konkurencji na rynku
Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku. W ustawie przyjęto domniemanie, że przedsiębiorca ma taką pozycję, jeżeli jego udział w tzw. rynku właściwym przekracza 40 proc.
Samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zakazane, a często wręcz naturalne, nie mniej jednak obliguje przedsiębiorców do brania pod uwagę ograniczeń, które związane są z zajmowaniem takiego typu pozycji, zwłaszcza w relacjach z partnerami.
Jaki udział w rynku
Punktem wyjściowym do ustalenia, czy mogło dojść do nadużycia pozycji dominującej jest zbadanie: jaki jest rynek właściwy dla przedsiębiorcy oraz ustalenie jego udziału w nim.
Często trudno jest ustalić udział w rynku, gdyż nie wiadomo, w jaki sposób zdefiniować tzw. rynek właściwy. Udział w rynku na potrzeby zbadania ograniczeń ustawowych najczęściej nie będzie się pokrywać z jego definicją opracowaną na bazie samych kategorii ekonomicznych.
Konieczne jest odniesienie się do przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, które definiują rynek właściwy, jako rynek towarów, które mogą być uważane za substytuty, biorąc pod uwagę ich przeznaczenie, cenę, właściwości, jakość, przy uwzględnieniu aspektu terytorialnego. Dotyczy to nie tylko rzeczy, ale także usług, energii, papierów wartościowych i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta