Kiedy tory nie są obciążone daniną
Z orzecznictwa wynika, że firma będąca właścicielem bocznicy kolejowej wykorzystywanej w jej działalności raczej nie uniknie podatku od nieruchomości. Zwolnienie przysługuje natomiast zarządcom infrastruktury kolejowej
Problem w tym, że nie zawsze łatwo ustalić, kto takim zarządcą jest.
Pod pewnymi warunkami budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej oraz zajęte pod nie grunty są zwolnione z podatku od nieruchomości. Dopuszczalność i zakres zwolnienia są jednak przedmiotem sporów prowadzonych przez podatników z lokalnymi organami podatkowymi.
Trzy możliwości zwolnienia
Na podstawie art.7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol) ustawodawca zwolnił z podatku od nieruchomości budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty. Zwolnienie obejmuje sytuacje, gdy:
- zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym lub
- budowle oraz grunty są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, lub
- budowle oraz grunty tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.
Dla przedsiębiorców najdonioślejsze znaczenie praktyczne ma pierwszy przypadek zwolnienia z podatku. Może on bowiem obejmować przedsiębiorców będących właścicielami infrastruktury kolejowej, którzy nie są jednocześnie przewoźnikami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta