Kłopotliwa ewidencja pracy kierowców
Godziny aktywności szoferów można wykazać w różnej formie. Wciąż jednak są wątpliwości, ile papierów należy przechowywać równolegle i czy trzeba obok tego prowadzić klasyczną ewidencję czasu pracy. Wydaje się jednak, że rejestr godzin zadań kierujących pojazdami może być jedynym dokumentem
Pracodawcom niełatwo rozstrzygnąć niejasności związane z angażowaniem szoferów i wynikającymi z tego obowiązkami. Nie ułatwiają im tego przepisy, które nie są ani precyzyjne, ani wyczerpujące. Wskazujemy, gdzie zatrudniający muszą sobie radzić samodzielnie.
WĄTPLIWOŚĆ 1
- Czy regulacja o ewidencji czasu pracy kierowców jest wyczerpująca?
Zgodnie z art. 4 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm., dalej ustawa) do kierowców stosuje się przepisy kodeksu pracy tylko w zakresie nieuregulowanym w ustawie. Dotyczy to zwłaszcza rozliczania czasu pracy: ustalania i rozliczania nadgodzin, pracy w soboty, niedziele i święta, pracy w nocy.
Niestety od wprowadzenia w 2009 r. zmian do ustawy dotyczących ewidencji czasu pracy trwa dyskusja, czy dla kierowców trzeba prowadzić tradycyjną ewidencję czasu pracy. Ta wątpliwość wiąże się z rozstrzygnięciem, czy regulacja ewidencji szoferów jest wyczerpująca, czy uzupełniająco należy zastosować art. 149 k.p.
Biorąc pod uwagę cel wprowadzenia zmian w 2009 r., ustawodawcy zależało na uelastycznieniu regulacji o prowadzeniu ewidencji zgodnie z wnioskami przewoźników. Dlatego zwolnił ich z obowiązku prowadzenia klasycznej ewidencji czasu pracy. Zatem specyficznie wyglądający rejestr godzin zadań szoferów miał być jedynym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta