Czy utworzenie konsorcjum może naruszać konkurencję
O naruszeniu zasad uczciwej rywalizacji nie świadczy jeszcze fakt, że poszczególni członkowie konsorcjum są w stanie samodzielnie wykonać całość zamówienia publicznego.
Zasadą polskiego prawa zamówień publicznych jest, że wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, w tym organizując się w formie konsorcjum (art. 23 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych). Przepisy prawa nie uzależniają dopuszczalności wspólnego udziału wykonawców w przetargu od spełnienia przez nich dodatkowych warunków.
Również dyrektywy unijne w dziedzinie zamówień publicznych stanowią, iż grupy wykonawców mogą składać oferty w ramach procedur udzielania zamówień i nie przewidują w tym zakresie jakichkolwiek ograniczeń.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE wydanego w sprawie Makedoniko Metro (wyrok z 23 stycznia 2003 r., C-571/01) wynika, że uregulowania dotyczące składu (composition) konsorcjum podlegają prawu wewnętrznemu państw członkowskich >patrz ramka.
Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że współpraca przedsiębiorców w trakcie przetargów w ramach konsorcjum musi wynikać z niemożności skutecznego złożenia oferty przez pojedynczego przedsiębiorcę (...).
Urząd ten wskazuje dodatkowo, że współpraca wykonawców w postępowaniu w ramach konsorcjum może także wynikać ze znacznych korzyści, jakie może ona przynieść konsumentom, np....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta