Jak realizować zadania użyteczności publicznej na terenie gminy
Samorządy nie muszą wykonywać ciążących na nich obowiązków jedynie przez własne jednostki organizacyjne. Przepisy przewidują tworzenie przez nie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych, a także dopuszczają przystępowanie do nich.
Czy wykonywanie zadań własnych przez samorządy terytorialne przy pomocy utworzonych w tym celu spółek prawa handlowego zawsze musi oznaczać przyporządkowanie jednego konkretnego zadania jednej tylko konkretnej spółce?
Analizując praktykę samorządów w tym zakresie, wydaje się, że odpowiedź na to pytanie nie jest wcale taka oczywista i prosta. Być może nasze rozważania pozwolą nieco wyjaśnić tę kwestię.
Przede wszystkim nie należy zapominać, jak szczególną rolę w funkcjonowaniu lokalnych społeczności odgrywają samorządy. Dlatego ich działanie musi być w pełni transparentne, oparte na zasadzie legalizmu oraz ekonomicznie uzasadnione. Każde przedsięwzięcie podejmowane przez samorządy powinno być przedmiotem szczegółowych rozważań.
Trzeba je poddać analizom o szerokim spektrum – prawnym, ekonomicznym, podatkowym, społecznym czy politycznym. Nie sposób zatem wprost sformułować zasady uniwersalnej dla wszystkich podejmowanych inicjatyw w zakresie realizacji zadań.
Jakie cele do realizacji
Zgodnie z konstytucyjną zasadą wyrażoną w art. 166 ust. 1 konstytucji zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. W odniesieniu do aktywności jednostek samorządu znajdują one odzwierciedlenie w ich ustawach ustrojowych – ustawie o samorządzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta